به تارنمای سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق خوش آمدید.

قابل حمل

کاربردقابل حمل
حجم مبادلات پیل‌سوختی در بخش قابل‌حمل در سال 2012 مطابق با پیش‌بینی‌ها پیش نرفت و درحدود 18900 واحد مبادله شد. با این وجود حجم تبادلات نسبت به سال 2011، %174 رشد یافت که این رشد بازتابی از پتانسیل موجود در این بخش است. شرکت‌های هوریزون و myFC به تلاش‌های خود جهت تجاری‌سازی سامانه‌های خود در سال 2013 ادامه دادند اما شرکتAquafairy، موضوع خود را بخش تجهیزات الکترونیکی مصرفی به توسعه‌ی پیل‌های سوختی برای توان پشتیبان اضطراری تغییر داد. البته هنوز جای امیدواریست که ابراز تمایل به پیل‌های سوختی قابل‌حمل در بخش تجهیزات الکترونیکی مصرفی در سال 2013 نیز ادامه یابد و حجم مبادلات واحدها در پایان امسال، اندکی کمتر از حجم مبادلات در سال 2012، و برابر با 13000 واحد باشد.
از نظر حجم مگاوات مبادله شده، رقم مربوط به پیل‌های سوختی قابل حمل در مقایسه با سایر کاربردها کوچکتر بوده که این به دلیل اندازه‌های کوچک واحدهای پیل‌سوختی است. اطلاعات ما نشان می‌دهد، مگاوات مبادله شده حدوداً نزدیک به 100 کیلووات بوده که در پایان سال 2012 میزان مگاوات مبادله شده حدود %25 یعنی مقدار 5/0 مگاوات بیشتر از سال 2011 می‌باشد. طبق پیش‌بینی‌ها، سطح مبادلاتی مورد نظر در سال 2013 کاهش یافته یعنی این رقم به 3/0 مگاوات کاهش می‌یابد.

اسباب‌بازی‌ها و پیل‌های سوختی آموزشی
استفاده از پیل‌های سوختی برای اهداف آموزشی همچنان فروش خوبی داشته و محصولات جدیدی به بازار عرضه شده‌اند که مفهوم و ایده‌ی کلی آنها اصلاح شده است. شرکت فناوری‌های پیل‌سوختی هوریزن یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان این سامانه‌ها، امسال سفارشات بسیاری دریافت نموده و محصولات پیشرفته‌تری راتولید کرده است.
آخرین ماشین کنترلی این شرکت توان خود را از طریق پیل‌سوختی تامین می‌کند و به‌گونه‌ای طراحی شده که به وسیله ی یک تلفن هوشمند کنترل شده به طوریکه کاربران می‌توانند با استفاده از یک نرم‌افزار کاربردی و از طریق تلفن خود، این ماشین را کنترل کنند. جهت سوخت‌گیری این ماشین می‌توان هم از یک پیل خورشیدی استفاده نمود و هم از طریق یک اتصال usb توان مورد نیاز آن را تامین نمود.
واحد‌های توان کمکی 
BOC در اکتبر سال 2012 نسخه‌ای از محصول خود Hymera را عرضه نمود. این محصول ابزاری جهت ایجاد روشنایی است که از لامپ هایی با راندمان بالا تشکیل شده به‌طوریکه خروجی آن معادل دو لامپ هالوژنی 300 وات است. این بسته لامپ پیل‌سوختی، نسبت به مولدهای دیزلی ارجح بوده زیرا در طول عملیات صدایی ایجاد نکرده و در هنگام استفاده باعث تولید گازهای آلاینده CO2 یا NOX نمی‌شوند. همچنین عمر این لامپ‌ها از باتری‌ها طولانی‌تر بوده و می‌توانند با استفاده از یک سیلندر هیدروژنی 10 کیلوگرمی، مدت 24 ساعت روشنایی ایجاد کنند.
موسسه‌ی تحقیقات ساخت پیشرفته (AIST) در ژاپن در مارس 2013 یک پیل‌سوختی اکسیدجامد قابل‌حمل معرفی نمود که می تواند با انواعی از سوخت‌های مایع کار کند. هدف AIST از عرضه‌ی این واحد، استفاده از آن در مواقع اضطراری و موارد بلای طبیعی و یا جهت استفاده در محیط‌های بیرون از خانه است. این سامانه می‌تواند براساس فناوری میکرو لوله‌ای SOFC، به طور مستقیم از سوخت‌های هیدروکربنی از جمله گاز نفتی مایع LPG، استفاده نماید.
در ژاپن علاقه و تمایل شدیدی به منبع توانی قابل حمل وجود دارد و شرکت فناوری زیست محیطی Bio coke lab co یک سامانه‌ی قابل‌حمل پیل‌سوختی به ظرفیت 33 وات ارائه کرده که به عنوان یک منبع توان اضطراری در بازار عرضه شده است. هدف اولیه ی این شرکت مجموعه‌ی شهرداری، ساختمان‌های اداری و خانواده‌ها بود و امید داشت بتواند این محصول را با قیمت 450000 ین (4700 دلار) وارد بازار تجاری می‌نماید. در این سامانه پیل‌سوختی، از هیدرید منیزیم به عنوان آلیاژ ذخیره ساز هیدروژن استفاده می‌شود که این آلیاژ محصول اختصاصی همین شرکت بوده و همچنین از استک شرکت هوریزن نیز در این سامانه استفاده شده است. سامانه‌ی اولیه حدود 5/8 کیلوگرم وزن داشته و هر کارتریح سوخت 40 وات‌ساعتی می‌تواند 72 ساعت تامین توان کند. این شرکت قصد دارد تا پایان سال 2013، ظرفیت دستگاه را %20 افزایش و وزن آن را 30% کاهش دهد.

تجهیزات الکترونیکی مصرفی
ما در بازنگری صنصت پیل‌سوختی 2012 رسماً اعلام کردیم که ده‌ها هزار شارژر برای استفاده در بخش تجهیزات الکترونیکی مصرفی به تعدادی از شرکت ها تحویل داده شده و ما می‌توانیم ثابت کنیم که اکثریت این واحدها به فروش رفته، البته این بخش نیز با مشکلات محدودی مواجه است. شرکت تولیدی سوئدی myfc برنامه‌ریزی کرده بود تا در جولای 2012، واحد شارژ کننده پیل‌سوختی خود را رونمایی کند اما وقوع آتش‌سوزی در کارخانه زمان رونمایی را به تعویق انداخت. در حال حاضر واحد powertrekk در خرده فروشی لوازم طبیعت گردی REI در ایالات متحده موجود است و در چین و ژاپن به فروش می‌رسد.
شرکت فناوری‌های پیل‌سوختی هوریزن به عرضه‌ی دستگاه قابل حمل MiniPak خود در سطح جهان ادامه داده و در حال حاضر گزینه های مناسبی را برای شرکای خرده فروش و خریداران عمده ارائه داده است. در ایالات متحده در حال حاضر یک نسخه ی با دوام و با کیفیت از طریق خرده فروشی تجهیزات طبیعت گردی Brunton عرضه می‌شود که در یکی از تجهیزات تامین توان خارج از شبکه خود از پیل‌سوختی استفاده کرده و این در حالیست که نسخه‌ی استاندارد همچنان توسط REI فروخته می‌شود. همچنین برند Minipaks به وسیله‌ی شرکت‌هایی از قبیل Air liquide به منظور ارتقاء فعالیت‌های تجارت داخلی با ترویج مفهوم هیدروژن آبی (Blue Hydrogen) تولید می‌شود.
شرکت لیلیپوتیان و شرکاء(LSI) همچنان شارژر پیل‌سوختی تجهیزات الکترونیکی با پایه‌ی تراشه سیلیکون را تولید می‌کند و قرار است سامانه توانی این شرکت با نام تجاریNectar در آینده‌ای نزدیک و با مشارکت شرکت امریکایی خرده فروشی تجهیزات مکانیکی Brookstone به فروش برسد.
LSI از نظر مالی تحت حمایت غول تجهیزات الکترونیکی یعنی INTEL بوده و از تراشه‌های تولیدی این شرکت در ساخت استک ها استفاده شده است. LSI در سپتامبر 2012 اعلام کرد که مبلغ 40 میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده است. Nectar در سال 2013 در نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی مصرفی در لاس وگاس شرکت داده شد و چندین جایزه از جمله جایزه ابتکارات در مهندسی و طراحی (CES) را در زمینه‌ی توان قابل حمل از آن خود نمود. همچنین این محصول به عنوان یکی از پانزده محصول (از بین هزاران محصول) برای اخذ جایزه محصول علمی محبوب در آینده انتخاب شد و جزء یکی از دوازده محصولی بودکه جایزه Gotta be mobile of CES به آن اختصاص یافت. LSI ادعا کرده هر کارتریح قادر است ده بار شارژ کامل یک تلفن هوشمند متوسط را تامین کند که در Brookstone در بسته هایی دوتایی و به قیمت 19/99 دلار (13یورو) عرضه خواهد شد. Brookstone این پیل‌سوختی را به قیمت 299دلار (194یورو) در بیش از 300 نمایندگی خود در سرتاسر ایالات متحده و از طریق وب سایت و کاتالوگ در شبکه ملی خواهد فروخت.
شرکت Neah Power Systems و شرکاء نیز شارژر پیل‌سوختی PowerPlay را برای استفاده مصرف‌کنندگان طراحی و تولید کرده است که در ابتدا قرار بود در بهار 2013 در بازار عرضه شود. این شرکت رسماً اعلام نمود که در این پروژه با شرکت Fortune 110 همکاری داشته است اگرچه تا زمان انتشار این گزارش هنوز هویت آن شرکت مشخص نشده بود.
شرکت Aquafairy جهت توسعه‌ی هر چه بیشتر فناوری پیل‌سوختی قابل‌حمل خود، در سال 2012 همکاری خود را با شرکت Rohm آغاز نمود. این شرکت‌ها به تولید شارژهای تجهیزات الکترونیکی در سال 2012 و سامانه‌های توان اضطراری با انواع متنوع پرداخته که در یکی از طراحی‌های آن‌ها یک تلفن هوشمند به یک شارژر پیل‌سوختی وصل می‌شود. یک ورقه کربنات کلسیم سه گرمی قادر است 5/4 لیتر هیدروژن تولید نماید و یک تلفن کوچک را برای مدت دو ساعت شارژ کند. تاکنون تاریخی جهت عرضه این محصولات به بازار تجاری تعیین نشده است.

نظامی
سازمان‌های نظامی در سرتاسر جهان نسبت به فناوری پیل‌سوختی ابراز تمایل کرده‌اند، زیرا بدین وسیله می‌توانند به میزان قابل‌توجهی وزن تجهیزات حمل شده توسط سربازان در میادین جنگ را کاهش دهند. پیل‌سوختی xx55 و ایستگاه سوخت‌گیری نظامی CliC-It شرکت کالیفرنیایی Ultracell توسط نیروی دفاعی نیوزلند (NZDF) ارزیابی شد. هم‌چنین، در مانور نظامی چند جانبه که شامل نیروهای ارتشی و دریایی ایالات متحده و ارتش استرالیا می باشد، به کار گرفته شد. در طول این مرحله ی آزمایشی XX55 برای تامین توان تجهیزات مهم ارتباطی در ماموریت‌ها مانند رادیوها، لپ تاپ‌ها و دیگر دستگاه‌های دارای USB 5ولتی سیگارت لایتر (بخشی در اتومبیل‌ها که در ابتدا به عنوان فندک برای اتومبیل‌ها طراحی می‌شد و بعد برای تامین توان الکتریکی تجهیزات قابل‌حمل مانند فلش و غیره مورد استفاده قرار گرفت) 12 ولتی جریان مستقیم و دستگاه‌های 24 ولتی جریان مستقیم ،مورد استفاده قرار گرفت. همچنین امکان برای NZDF فراهم شد تا بتواند در منطقه به واسطه ایستگاه سوخت‌گیری CliC-It به سوخت متانول که با آب دیونیزه شده مخلوط شده بود دسترسی داشته و از آن برای سوخت‌گیری پیل‌های سوختی استفاده نماید. شرکت Utracell در حال توسعه‌ی سامانه‌های خود می‌باشد و از جانب SAFCell تسهیلات یک میلیون دلاری را برای تست استک‌های پیل‌سوختی اسید جامد خود دریافت کرده است. این پیل‌های سوختی در دمای 250 درجه سانتیگراد کار کرده و قادرند نسبت به فناوری پیل‌های سوختی دما پایین، به میزان بیشتری در برابر ناخالصی‌های موجود تاب آوردند. همچنین این پیل‌ها می‌توانند هم از سوخت گازی استفاده کنند و هم از سوخت مایع مانند پروپان، متان، متانول و دیزل.تست‌های اولیه این پیل‌ها برای سال 2014 برنامه‌ریزی شده است. توسعه دهنده اختصاصی محصولات نظامی پیل‌سوختی یعنی Protonex نیز موفقیت‌هایی در این زمینه داشته و در اوایل سال 2013 مبلغ دو میلیون دلاراعتبار را برای فعالیت‌های فروش خود اختصاص داد. پیل‌های سوختی این شرکت در طول سه سال گذشته آزمایش میدانی شدند و در حال حاضر به مرحله ی تولید و استفاده رسیده است. شرکت اس اف سی انرژی (SFC) نیز در ساخت پیل‌های سوختی متانولی برای کاربرد های نظامی سابقه ی طولانی دارد و سامانه های JENNY، و EMILY این شرکت در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند.SFC جهت افزایش کیفیت سامانه JENNY50 واتی خود برای استفاده در نیروی هوایی ایالات متحده مبلغ یک میلیون دلار تسهیلات دریافت کرده و در حال حاضر این پیل آماده تولید است. این شرکت نسخه ی جدید EMILY را توسعه داده به‌طوریکه بدون تغییر در شکل و اندازه ظاهری توان آن نسبت به نسخه‌ی قبلی 35% افزایش داده شده و به مقدار حداکثر 125 وات رسید. این واحد به‌طور کامل تقویت شده و قابل نصب بر روی خودرو بوده و می‌تواند توان مورد نیاز تجهیزات مخابراتی، دیدبانی در شب،کشتیرانی و سایر تجهیزات را تامین نماید.

سایر کاربرد ها
کاربردهای فناوری پیل‌های سوختی قابل حمل فقط محدود به کاربردهایی نمی شود که فورا به ذهن خطور می‌کند، به طور مثال شرکت CEKAtec AG نمونه ی خاصی را ارائه داده و از پیل‌های سوختی جهت تامین توان مورد نیاز واگن برقی حاوی نوشیدنی استفاده کرده است. این واحد برای تامین توان قهوه ساز برای سفرهای طولانی ریلی طراحی شده است. این سامانه اولین بار به طور آزمایشی در مسیر ریلی سویس –زوریخ مورد استفاده قرار گرفت. با جایگزین نمودن باتری ها با پیل‌سوختی IHPoS این شرکت به همراه با منبع ذخیره فشار پایین هیدروژن زمان کار این وسیله به دو برابر افزایش یافت. توان مورد نیاز برای تحویل حدود 120 قهوه اسپرسو تامین گشت. همچنین این سامانه پیل‌سوختی به لحاظ اندازه کوچکتر از سامانه‌های متداول بوده و وزن آن نصف آن سامانه‌ها می‌باشد.